Venstre lægger den sidste brik.

RV og flere partier har gentagende gange, offentligt spurgt, hvad Venstres holdning og indgangsvinkel var i skolestruktur forhandlingerne? Dette svar har offentligheden stadig til gode, Puslespillet i hele skolestruktur debatten kan dermed blive lagt færdig. Når Matias Hansen på løfter om ordentlighed lægger den sidste brik i det næste indlæg han kommer med. Det er vi med garanti mange der spændt venter på. !!

Hvorfor er spørgsmålet og svaret så vigtigt? Det er det fordi vi over de næste mange år, sammen skal i forhandlinger, hvor vigtige beslutninger skal træffes og i RV’s udgangspunkt, bedst i enighed.

I forhandlingsforløb handler det grundlæggende om troværdighed, respekt, ærlighed, holdninger og ikke mindst sit mandat. Det er de værdier der trækkes med ind i forhandlingslokalet og er afgørende for om der kan opnås enighed og løsninger. I de forhandlinger der ikke lykkes, er risikoen, at grundlaget sættes på spil i fremadrettet forhandlinger.

Hvis forhåbninger om forlig i stedet bliver til forlis og går "på grund" på holdnings bestemte spørgsmål, er det ok. Hvis det er på grund de andre værdier, så er der et problem.

Vi landede et rigtigt godt forlig omkring skolestruktur, hvor vi samlede 7 ud af 8 skolers holdninger i høringssvarene og 8 ud af 8 skolers holdning i proces rapporten, dermed er der et potentielt bedre grundlag for at drive folkeskole end ved 2013 beslutningen.

Vi fik i år stukket en kæp i hjulet på centraliseringen som Venstre kæmpede så benhårdt for i 2012. Decentraliseringen påbegynder i 2019 - det er afgjort samarbejdspartiernes fortjeneste.

I RV’s valgprogram står der :

"Skolestrukturen skal have udgangspunkt i tilbagemeldingerne fra skolerne, hvorfor en decentralisering med flere selvstændige skoler derfor kan være en reel mulighed."

RV og undertegnede kan uden problemer sætte et spejl foran ansigtet, kan Venstre ?

Thomas Nicolaisen

Byrådsmedlem i Odsherred