Kommunalpolitik 26. oktober

Læserbrev

Det er egenligt naturligt, at en 17 millioner kroner konkurssag for en offentlig uddannelsesinstitution blive delt på sociale medier og debatteret heftigt i det offentlige rum, vi skriver 17 milioner danske kroner af skatteborgernes penge der er forsvundet, det er immervæk et stort tal i et samfund som Odsherred og Holbæk.

Når man dykker ned i sagen, er det måske ikke så sært, for alle, og vi skriver alle, det vil sige borgmester, byrådsmedlemmer, bestyrelsesmedlemmer, den kommunale administration i alle lag, venner, elever, ansatte, samarbejdspartnere og ikke mindst SKAT, som jo er os alle sammen, er blevet snydt så vandet driver. De mennesker som stod forrest for at forsvare NVPRO, de som kæmpede kampene heftigt udadtil og indad til i kommunerne, når noget skulle lykkes for NVPRO, er holdt for nar, de er blevet stukket en løgn. Ikke bare én, men massevis af løgne, de er for at sige det lige ud,  blevet bedraget menneskeligt og indirekte økonomisk.

Det gør dem til gidsler i en sag som de aller helst vil glemme, skubbe væk eller bare lade passere uden konsekvenser,  kort sagt så er mundtøjet blevet lammet. Der er ingen af de her mennesker der nu offentligt skriver, at de er blevet snydt, der er ingen der er kommet til os og sagt at de tog fejl, og måske kunne have overkommet sig selv og give et cadeau for vores indsats, lige netop dét er måske endnu mere  tankevækkende end hele konkurs sagen som helhed. Hallo... vi snakker om en bedrageri sag til millioner og ikke en politisk sag.

Det er ret vildt, at man faktisk har været med i en virkelig opsætning af "Kejserens nye klæder" som dem der måbende konstaterer  ud i forsamlingen  "Jamen han har jo ikke noget tøj på". Julie Jacobsen, DF og Thomas Nicholaisen, R var de første der spottede, at der var noget helt rage ruskende galt i sagen om NVPRO og Anneberg Efterskole.

Som de nye i klassen, det vil sige at vi begge var nyvalgt i byrådet i Odsherred Kommune, begyndte vi at stille en masse  spørgsmål, grave og debattere, både med personerne bag efterskolen, i fagudvalg og i byråd, ialt blev det til 35 skrifttlige spørgsmål og svar, samt en debat d. 25. juni 2018 på over 40 min i byrådet.

I debatten og efterfølgende blev vi verbalt mødt med hån og latter, vores ord på lukkede møder er blevet citeret og videregivet, og vi blev udstillet som lyseslukker i forhold til en privat efterskole, samt at vi havde en forpligtigelse til at bakke op, sagt med 7 ord "Vi ville kun Anneberg Efterskole det ondt". Indrømmet til tider var der pres på også efterfølgende og det var ikke en særlig sjov periode.

I fagudvalg og på byrådsmødet argumenterede  vi begge kraftigt imod udleje af Anneberg vandrehjem til Anneberg efterskole med begrundelserne:

1) Der er ikke vandtætte skodder økonomiske og personale mæssigt mellem offentlig virksomhed og privat efterskole

2) Processen har været lukket, der har ikke været klarhed, åbenhed og tingene har ikke været transparente

3) Sagen er kommet ind af bagdøren og ikke af fordøren, hvad har man som kommune at frygte når man bruger bagdøren

4) Driften af naturskolen er udfordret da de mister 66 % af deres lokaler

5) Når vi slår efterskolens CVR nr op, så er e-mailen tilknyttet NVPROs adm medarbejder

6) Efterskolen hjemmeside er købt og betalt af NVPRO, dokumentationen har vi på skrift

7) Efterskolen er ikke registret i UVM

8) Loven påbyder at årsplaner er offentliggjorte, det har efterskolen ikke efterlevet

9) Det er moralsk forkasteligt at vi som kommune går ind og laver en lejekontrakt der ikke overholder lovgivningen.

Vores argumentationer og beviser, for, at der ikke var vandtætteskodder mellem offentligvirksomhed og privat efterskole vandt ikke gehør, men blev, for at sige det lige ud, latterliggjort og ikke taget seriøst på byrådsmødet.

Faktuelle udsagn fra byrådsmødet har vi listet op her, uden navngivning,

1) "Thomas, -det er en  lidt usmageligt måde at kører det her på, at man vælger ud i offentligheden at komme med dine personlige, udokumenterede påstande om det ene, andet eller tredje."

2) "Det handler om en lejekontrakt og intet som helst andet"

3) "Nu er der langt tid siden i dokumenterede en meget grundig efterforskning af at der måske kunne være en forbindelse mellem NVPRO og en efterskole,

-jeg vil sige at hvis de havde forsøgt at holde dette skjult, så er de amatører, fordi det er ret nemt at konstaterer, for det kunne selv politiet havde fundet ud af," - efterfulgt af latter i salen.

4) "Kunne i ikke bare sige at processen havde været skidt, og så stemme for en efterskole, det havde været det eneste fornuftige"

5) "Thomas dine batterier er flade, afleverer dem på genbrugspladsen"

6) "Men Vandtætte skodder -det er der !!"

7)"Prøv at give opbakning til  efterskolen, jeg håber i positivt arbejder for efterskolen"

8) "Det ville være klædeligt for byrådet at vi forholde os til at det er en lejekontrakt vi behandler"

9)" Jeg opfatter henvendelsen fra efterskolen som det var en virksomhed der henvendte sig"

Sagen om konkursen har nu været behandlet af Kammeradvokaten i nu over et år.

Det er ret heftige konklusioner der er kommet frem

1) Skat er blevet brugt som buffer til at dække underskud

2) Det har været  økonomisk tilskud fra NVPRO til Anneberg Efterskole på mindst en halv million kroner

3) der har været personlige interesseret i sagen til at Anneberg efterskole skulle komme godt fra start